Selasa, 10 April 2012

Inilah Duniaku

Ah Sing memberitahu orang di sekelilingnya supaya lebih berhati-hati ketika mengangkat barang. Dia mengajar orang itu bagaimana mahu membuka barangan karaokenya.

           Pusingnya ke kanan, bukan ke kiri. Ke kiri akan lebih ketat. Kemudian angkat, bukan tarik. Biar lepas penyangkut kuncinya barulah tarik. Lengkap butiran Ah Sing, kecewa dan marah.

       Ada kira-kira 10 orang di dalam premis Ah Sing. Semuanya samada sedang mengangkat, mengemas mahupun mencatit sesuatu pada kertas catitan. Ada juga pengunjung Ah Sing yang sedang ditemubual oleh beberapa orang.  Mereka memberikan kad pengenalan dan passport. Tertunduk-tunduk mereka apabila ada jurukamera merakam perbuatan mereka.

           Ah Sing pening kepala. Runsing dibuatnya. Tak tahu dia nak buat macam mana. Habis barangnya dikemas. Fikirnya, penatlah dia mahu bermula kembali.

          Beberapa orang sedang mengangkut barangan Ah Sing. Ada speaker, DVD set, sistem hi-fi, segala macam wayar, CD lagu, minuman keras dan macam lagi. Semuanya dirakam juga oleh jurukamera. Jurukamera fokus pula pada Ah Sing.

              Mereka bertanya sesuatu kepada Ah Sing. Ah Sing menjawab dengan runsing. Bagi dia, semua dah cukup sempurna. Tetapi masih tetap ada silap. Sepatutnya bukan dia yang menjaga premis ini hari ini. Dia cuma membantu kawan. Kawannya, tuan kepada kedai meminta dia menjaga kedai itu kerana dia ada hal lain. Kawan dia sendiri minta dia menjaga kedai itu.

     “Jangan ada yang masalah,” kata kawan dia, amaran. Bagi dia, dia dah menjalankan tanggungjawabnya. Tetapi kalau begini perkara terjadi, apa yang dia boleh lakukan. Dan dia sendiri tahu, pusat karaoke ini dibuka dengan segala kelengkapan. Secara halal, kalau Melayu cakap. Lesen perniagaan, sijil kelayakan, ukuran dan saiz petak karaoke, had umur kemasukan, pekerja tempatan, makanan dan minuman juga dimohon di kedai mamak di sebelah jika ada pengunjung meminta. Di mana silapnya?

Di luar premis, barang-barang Ah Sing sedang dimasukkan dalam lori. Ada juga van. Mungkin barangan yang tertentu diasingkan ke dalam van. Ada beberapa kereta juga memarkir secara sewenangnya di luar premis Ah Sing. Tertulis pada papan tanda “Pusat Karaokey Johnnie”. Mungkin salah eja perkataan ‘karaokey’ itu yang menjadikan perkara ini terjadi pada Ah Sing. Dia rasa bersalah. Atau wajarkah?

           Dari jauh, ada seorang lelaki memerhatikan setiap perkara. Menyedut asap rokok dan hembuskan. Tenang saja dia berdiri di situ, di dalam gelap. Selesai satu batang rokok, dia mendail telefonnya. Entah siapa yang dia telefon. Dia bercakap sikit dan mematikan perbualan. Kemudian, dia beredar sambil menghidupkan lagi sebatang rokok.

           Pengunjung yang didapati bersalah, bawah umur, penipuan kad pengenalan, passport, mabuk serta penyelewengan status Facebook dimasukkan ke dalam lori bertempat duduk. Mereka diperhatikan dengan ketat oleh beberapa orang yang dah pun selesai mengemas dan mengangkat barang.

           Ah Sing pula orang terhormat. Dia dimasukkan ke dalam kereta. Berlampu merah biru bila dipasangkan. Apabila semua dah selesai, 4 kereta, 2 van dan 1 lori beredar dari  premis Ah Sing. Cuma tinggal beberapa orang saja lagi yang tinggal. Mungkin mahu buat audit.

           Seorang sudah memasang tali plastik kuning hitam berbelang dengan tulisan ‘dilarang masuk’. Dia melekatkan satu kertas di sebelah pintu masuk.


.


Johnnie duduk di depan Lam.

           Muzik tekno dan elektrik berdentang dentung di luar bilik kecil VIP yang disewa Lam. Ada 2 orang berjaga di luar bilik. Kedua-duanya elok berdiri cantik tegak bagai tentera. Tidak pakai kaca mata hitam kerana tempat gelak. Dia perlu melihat segala pergerakan termasuk joget ghairah Linda di tengah pentas tari. Terhenjut-henjut juga kaki mereka mengikut rentak lagu. Mereka tengok sahaja perempuan berbaju biru itu.

             Johnnie masih di tempatnya, tak bergerak. Kaku. Dia Nampak takut, gelisah. Telefon bimbitnya ada di atas meja depannya. Dia mahu menelefon seseorang tetapi khuatir. Ada seorang perempuan cina cuba menenangkan Johnnie dengan belaian dan air.

           Lam menghirup habis segelas alkoholnya. Mungkin saja cap terbaik. Ada 2 orang berdiri di sebelah Lam. Ada juga dua tiga orang sedang turut serta sama Lam minum dan hisap rokok. Melayan belaian perempuan mereka. Ada cina, melayu, india.

            Lam memberi arahan kepada orangnya. Budak itu, yang sedang pegang sebuah beg (nampak berat) berikan pada Johnnie.

            “Itu lu punya pampasan. Kalau lu mau bukak bisnes lu balik, gua alu-alukan. Harga sama saja. Tapi gua tak boleh janji benda macam ni tak boleh jadi lagi. Lu faham jalah orang ada kuasa...,”

             Johnnie menerima itu. Dia melihat isi dalam, banyak not RM50 dalam. Ada juga selang-selang dengan RM100 dan RM500. Semuanya berterabut. Mungkin mahu nampak banyak. Tapi bila dia angkat, berat. Dia sudah mahu beredar tapi Lam ajak Johnnie lepak. Minum dan ‘main’.

            “Perempuan ni gua sewa khas untuk lu. Jangan nak buat gua rugi...,”

        Johnnie didudukkan oleh orang yang berdiri. Cina, melayu, india tadi pun menyokong Lam. Mereka menuangkan air yang tadinya separa penuh ke dalam cawan Johnnie hingga penuh. Disuakan ke mulut Johnnie.

        Johnnie sebenarnya dah boleh tersenyum. Tetapi dia masih risau. Apa yang dia risaukan sebenarnya? Premis dia dah kena sita, barangannya dah kena rampas tapi dia dah dapat pampasan. Apa lagi yang dia kisahkan? Ah Sing? Mereka kata Ah Sing tak lama dalam lokap. Mungkin sama saja macam pengunjung. Cuma 24 jam saja untuk ambil keterangan. Dan Ah Sing bukannya tuan kedai.

          Terus Johnnie meneguk habis secawan penuh alkohol. Lam seronok tengok Johnnie dah tak tegang. Perempuan cina di sebelah Johnnie pun semakin seronok memberlai. Terus saja Johnnie menyerang perempuan cina yang disewa khas Lam, katanya.

             Orang berdiri di belakang Lam mendapat panggilan telefon. Dia menjawab dan berikan kepada Lam.

            “Hallo tuan... Apa macam? Semua ada okay? Jangan risau. Gua dah cakap sama tuan kedai untuk esok. Iya dia sudah 5 bulan lesen mati. Kalau takda mati, gua matikan. Lu jangan risaulah. Gua tau apa mau bikin. Takkan gua mau letak arang sama muka lu? Janji lu tak rosakkan bisnes gua, gua boleh tolong lu.”


.


“PRU dah dekat. Lu jangan tipu gua ya tokey. Kita sama-sama bisnesman. Okay. Gud bai,” Dato’ Selva menamatkan perbualan.

          “Semua tadi dah okay. So, esok proceed macam biasa dekat satu lagi kedai. Lam dah sediakan keldai tunggangan dia. And, pastikan pihak TV3 datang buat liputan. Jangan lambat sangat macam tadi. Menyusahkan aku je nanti,” dia dah malas nak layan Inspektor Razmi.

          Inspektor Razmi faham apa yang Dato’ mahu lakukan. Dia mahu orang luar nampak yang dia sedang lakukan kerjanya. Membersihkan bandar yang dia pegang sekarang. Biasalah untuk hari-hari terdekat untuk parlimen dibubarkan. Inilah tugas dia, menerima arahan daripada orang yang lebih berkuasa.

             Aku mahu telefon orang TV3 supaya cepat sikit dan wajib hadir waktu taklimat. Aku juga akan datang semasa operasi. Aku pun nak masuk TV.


.


Linda semakin menari dekat dengan 2 orang lelaki penjaga pintu bilik VIP. Dia nampak kedua lelaki sedang memerhatikan dia menari. Dia tahu peranan dia. Dia kata dia dahaga. Dia nak air.

           Kata dua lelaki tu, mereka tak dibenarkan meninggalkan tempat mereka. Mereka boleh mati kalau berbuat demikian. Skema aja ayat yang keluar dari mulutnya. Dah macam drama bersiri sopa opera polis-polis di TV tak berbayar.

            Linda dah tak tahan. Dia kata dia boleh minum apa sahaja air dari mana-mana sekarang ni. Dia terlalu dahaga, sambil dia menari di depan lelaki penjaga itu. Tergesel-gesel punggung Linda pada kemaluan dalam seluar seorang lelaki. Seorang lagi lelaki tengok dengan cemburu. Linda melutut di kaki lelaki tu dan memegang anu dia. Dia nak buka zip lelaki tetapi lelaki tu halang. Menolak dalam mahu.

            Datang seorang lelaki lain. Segak bergaya sambil membawa sedulang yang ada 4 botol beer. Dia pun tak pasti apa yang dia ambil. Dia nak masuk ke dalam bilik VIP, dihalang oleh 2 lelaki jaga tadi. Manakala Linda masih melutut memegang kemaluan yang semakin membengkak lelaki tu di luar seluar. Dia nak buka zip.

          “Aku Zip,” terus saja lelaki yang menggelarkan dirinya Zip melepaskan dulang yang dia pegang tadi ke bawah. 2 jaga itu melihat dulang dengan 4 botol beer dilepaskan dan pastas saja Zip mencapai 2 botol pada dulang yang hampir jatuh dan memukulnya pada seorang lelaki tak terganggu tadi. Linda pula menumbuk kemaluan – telor – lelaki seorang lagi jaga, dan bila tertunduk, Linda ambil 2 botol yang dah jatuh tadi dihentakkan pada kepala lelaki dia nak goda tadi.

          Zip terus saja menumbuk berkali-kali pada lelaki jaga. Linda menendang berkali kali kemaluan lelaki jaga. Mereka berdua sama.

          Pintu bilik VIP dibuka. Zip nak keluarkan sesuatu dari dalam kocek seluar dia. Tapi tersangkut. Linda nampak marah. Dia geram dan pukul sungkit (tumbuk dari bawah rahang dan lompat – untuk pukulan lebih kuat dan jitu) orang yang menjenguk. Terkebelakang kau.

             Zip berjaya keluarkan bom asap dari dalam kocek seluarnya.

             “Kenapa U pakai seluar saiz 24 U ni. U ingat U dah kurus ke?”

            Zip terus saja – malas nak layan Linda – mencabut safety pin pada bom dan campakkan ke dalam bilik VIP. Linda tutup pintu bilik VIP dan dibantu Zip. Tak ada kunci cari luar. Mereka tarik bersungguh-sungguh.

             Lama mereka dengar senyap. Lama tak ada apa-apa. Tak ada orang mahu buka pintu. Tak ada orang mahu kacau mereka. Terus Zip dan Linda fikir, mungkin mereka dah salah bilik.

       Perlahan-lahan mereka buka pintu. Linda keluarkan sepucuk pistol yang tak pasti namanya. Diacukan di depan pintu yang tertutup yang nak dibuka Zip. Zip sedia. Linda sedia.

           Pintu dibuka laju. Asap berkepul keluar. Mereka tunggu. Zip dah sedia dengan kayu yang dia jumpa berdekatan. Linda dah sedia nak tekan picu pistol. Dia fikir sama saja macam tekan nozel pam minyak. Cuma pistol ini keluar sekali kerana ia bukan automatik. Zip pula sedia di dinding sebelah pintu dengan kayu. Zip intai sikit ke dalam bilik.

            Asap dah semakin kering. Dah tak tebal. Mereka tengok ada satu lagi pun dibuka di sebelah sana. Ada pintu lagi di sebelah sana rupanya. Ada 2 pintu dalam bilik VIP ni. Alamak.

              Mereka dah tersalah kira. Menghela nafas entah apa-apa, mereka menghilangkan rasa tegang.

           “U kata dah check!” bising Linda. Sama bising dengan satu tembakan yang dilepaskan kepada mereka. Ada seorang lagi lelaki jaga yang tinggal di dalam bilik ditugaskan oleh Lam untuk mengenal pasti siapa yang berani menyerang dia serta kawan-kawan di situ. Ada seorang lagi di balik dinding sana. Serta seorang lagi dari mana Zip datang – mungkin saja jaga kelab itu.

           Zip dan Linda mengelak dan berlari masuk ke dalam bilik. Mereka menewaskan lelaki jaga di dalam bilik VIP tu dengan kayu yang dipegang Zip dan pistol air Linda – yang dicampak tepat kena pada hidung lelaki tu (jangan main-main, walau pistol air, pistol tu besi). Lelaki-lelaki jaga terus saja menyerang Zip dan Linda yang terus lari ke pintu satu lagi. Tembakan itu tak kena pada mereka, tak tahu kenapa. Mungkin jaga ni tak ambil kelas tembakan.

             Zip memegang tangan Linda dan mereka sama-sama lari. Freeze frame, nama pengarah filem ini keluar ‘diarahkan oleh Ashroff Nor Shaid’. Zip dan Linda lari lagi masih dalam premis kelab tu. Freeze frame lagi, ‘penampilan Sam’ dan ‘dan Puspa’.

           Lelaki jaga tu terus saja jaga. Dari mereka 2 orang tadi, dah bertambah kepada 4 orang. Semuanya bersenjatakan pistol dan shotgun. Dah macam Counter Strike pun ada.

              Zip tak lepaskan pegangan Linda. Mereka terus saja lari. Tapi apa yang mereka buat? Mereka tak lari keluar kelab. Tapi mereka berpusing-pusing di dalam kelab. Dan reaksi mereka... mereka sedang gelak. Nampaknya mereka sedang seronok. Freeze frame ‘Inilah Duniaku’. Tulisan itu mungkin tajuk cerita ini. Tapi ini filem. Macam-macam boleh berlaku.

              Zip bawa Linda lari ke atas bumbung. Mereka nampak macam dah terperangkap. Ada 7 orang jaga naik ke atas berhimpit-himpit dalam kawasan tangga. Jaga Lam memberi arahan supaya tak tembak Zip dan Linda. Lam mahu mereka hidup-hidup. Mahu tahu kenapa, bagaimana, siapa dan macam lagi.

             Zip dan Linda penat. Mereka tarik nafas dalam-dalam dan berhenti gelak. Mereka berpaling dan perhatikan orang yang nak tembak mereka tadi. Orang kejar mereka pun sama penat.

             “Aku Zip dan dia Linda,” orang jaga pelik. Seorang jaga Lam mendekat mereka dengan pistol tak penat diacukan pada mereka. Zip dan Linda belakang sikit, dah naik dekat hujung bangunan. Mereka macam nak terjun. Tapi apa kisah jaga tu. Kalau mereka bunuh diri, apa dia peduli. Bos dia dah bayar orang kuasa. Cuma cuci saja darah dan mayat sama macam majlis bandaraya cuci jalan raya di malam hari. Cepat dan bersih.

               “Kami sedang bercinta. Aku sayang Linda,”

               “Dan aku sayang Zip,”

              “Dan Lam nak jumpa kau berdua. Mari sini, kau takkan mati sekarang,”

            Zip dan Linda menjatuhkan badan mereka ke belakang sambil senyum. Jaga Lam tu cuba nak capai mereka tapi tak sempat. Mungkin mereka dah jatuh. Dapat dia bayangkan kepala Zip pecah, otak terburai. Badan cantik Linda yang penuh darah dengan kaki yang patah. Sayangnya...

           Dia tengok ke bawah bersama 6 orang jaga lain. Zip dan Linda dah tak ada. Cuma ada satu plastik bersegi di bawah yang dah kempis, yang sedang diisi angin balik. Seorang nampak Zip dan Linda lari ke balik bangunan lain. Mereka cuba kejar tapi jaga Lam kata dah terlambat.

         Mati aku kena maki dengan Lam. Dia tak sangka pula Zip dengan Linda memang ada perancangan nak lari atas bangunan dan terjun ke atas beg (ala tilam besar) yang selalu digunakan oleh bomba untuk selamatkan orang yang nak terjun bangunan itu. Warna hijau. Persiapan perlu rapi. Beg itu akan kempis kalau orang duduk atasnya kerana kuasa penolakan aingin yang disalurkan. 

            Ada seorang jaga nak lompat juga atas beg tu. Tapi tak berani. Ditolak pula oleh jaga Lam kerana geram. Orang tu terselamat. Dia kata seronok pula. Dan memang menjadi beg udara tu.

                 Jaga Lam tak gelak dan tak gembira langsung. 




Apa macam? Ini karya masih secara kasar. Gua mahu bikin filem cerita ini. Masih panjang dan memeningkan nanti. Jadi, sabar. Kepada lu orang yang mahu sponsor gua bikin filem ini, silakan. Gua boleh bikin filem kasi lu punya nama naik. Jangan risau, lu takkan kena tipi pasal gua bukan penipu ma... Apa itu ma? Gua pun tak tahu. Selamat jalan Romeo... Nama gua Ashroff Nor Shaid. Ada dalam karya gua tadi.

p/s : Dunia Dystopia dalam zaman yang tak menentu. Kisah yang panjang, kena sabar pengakhirannya. Ini adalah Prolog dan akhirnya.


040412 / 2247 / S.Y.Mu + Ashroff Nor Shaid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan