Isnin, 18 April 2011

Review Filem 'Limitless'



Diarahkan oleh Neil Burger (Interview with the Assasin & The Illusionist - ya, kedua-dua filem saya tak pernah tonton lagi), saya rasakan filem ini istimewa. Kerana apa? Filem ini menginagtkan saya kepada filem 'Requiem for a Dream' dan 'Trainspotting' di mana visualnya yang kurang menyenangkan tetapi ekstravaganza. 

Filem ini mengisahkan Eddie (seorang penulis yang buntu idea) berjumpa dengan bekas abang ipar yang tak berapa baik tetapi mendapat hadiah yang seterusnya mengubah sejarah hidupnya. Cerita ini penuh dengan pemikiran tidak berat tetapi kepada mereka yang tidak berapa berminat dengan sains dan psikologi, anda dinasihatkan membawa kawan dengan latar belakang ini untuk duduk di sebelah anda. Ianya tidak terlalu berat dan saintifik tetapi ianya unik dan instimewa. 
Mengikut daripada poster, ianya mungkin satu lagi filem thriller yang bosan dan biasa. Seperti yang saya katakan tadi, ianya unik. 

Terdapat beberapa babak yang digunakan pengarah untuk mencampakkan penonton merasai rangsangan NZT -48 dengan menggunakan syot yang saya boleh katakan 360darjah. Ianya distort dan luas. Ini untuk menggambarkan betapa luasnya otak dan penggunaan fikiran yang cuma 20% digunakan kita sekarang. Tak dapat saya jelaskan bagaimana syot ini. Paling dekat penerangan saya adalah ianya fish eye lense syot tetapi lebih luas. 360darjahkan saya katakan tadi? 

Saya seorang yang sukakan dunia surreal dan gothic. Jangan risau kerana filem ini bukan filem berunsurkan gothic dan surreal tetapi terdapat satu bahagian yang digunakan dalam beberapa babak yang agak surreal. Di mana diri si pemakan berpecah kepada beberapa menggambarkan fikirannya berpusing tanpa henti dan melangkau lebih jauh ke depan dengan mendapat deja-vu. 

Ya, ianya sebuah lagi filem oleh Hollywood. Saya kurang senang dengan pengakhiran cerita di mana Eddie akhirnya serasa selamat dan nak jadi Presiden U.S. Kawan lama cuba untuk blackmail dia tetapi Eddie ada sesuatu yang tak disangka. Prolog ini saya kurang senang tetapi isi pada babak akhir ini amat menarik. Meninggalkan kita dengan gantungan penyelesaian kepada penonton sendiri. Agak 'Inception' tetapi berguna untuk penonton berfikir dan seterusnya melekap kepada para penonton dan membuatkan kami tidak mudah lupa dengan filem ini - hanya kepada mereka yang faham. 




Secara keseluruhan, filem ini bagus, unik dan istimewa. Bukanlah sebagus 'Inception' dan 'Requeim for a Dream' tetapi cukup membuatkan saya menulis blog dan berkongsi rasa kepada semua. 'Limitless' adalah gabungan 'Inception' dan 'Social Network' serta 'Kick-Ass'. Gabungan filem yang pelik bukan? Kerana itulah saya katakan filem ini istimewa.

Selamat menonton!

notakaki : ada filem yang agak bagus juga dengan gabungan filem 'Inception', 'Matrix' dan 'Mulholland Drive'. Jake Gyllenhaal 'Source Code'. Malas nak mengulas walaupun filem ini sama bagus - kerana filem ini berasaskan fizik dan dunia mimpi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan