Isnin, 1 April 2013

Putus

Kita tak mampu meletakkan satu harapan terlalu tinggi untuk kepentingan dan keuntungan untuk kita semata. Kita selalu saja boleh membayangkan kesengsaraan yang lain, yang kita sayang. Tetapi manakan kita mampu untuk melakukan satu pilihan yang paling penting dalam hidup kita. Ini cuma satu perasaan. Satu kasih yang membezakan cinta dan benci. Ini sebuah cerita tentang perpisahan. 

 . 

Apa yang kita boleh jangka kalau awan itu pecah menjadi bentuk hati yang kemudiannya meresap ke dalam jiwa, yang kemudiannya menghidupkan kita menjadi manusia bersyukur yang menerima cinta terindah di dunia. Pada fikiran, itu adalah aku. 

            Tatkala ini, kita rasa yang kita telah memberikan hati sepenuhnya kepada cinta. Tetapi kita lupa, setiap kehidupan, pasti adanya mati. Selepas mati, pasti adanya hidup. Maksud aku, setiap cinta, pasti adanya perpisahan. Setiap perpisahan, pasti adanya cinta yang baru. Tapi tak semua orang boleh faham tu. Proses itu memedihkan walau kita sedar kehidupan yang baru tu. Perit dan memedihkan. Apa kita boleh buat? Memendam perasaan. Memberi tekanan. Menyakitkan diri. Kenapa? Itu adalah sikap manusia itu sendiri. Kita punya perasaan.

            Jangan nak menyalahkan perasaan jika kita sendiri tersilap dan tersadung. Jangan mengharap ada yang akan membantu. Kita sendiri perlu tabah untuk bangun sendiri. Gagahkan kakimu dan kukuhkan tapak untuk berdiri. Bangkit dan berdiri megah, ini adalah aku. 

            Tapi, dia tetap pergi. Dia tetap hilang. Akan juga hilang dalam jiwa, dalam hati, dalam perasaan. Akhir sekali, mungkin juga memori - satu alam paling besar dalam tubuh kita. Peringatan untuk simpanan minda. Kenangan ini yang aku tak ingin lupakan. Dia masih di sana. Menanti untuk aku mengizinkan dia pergi. Kata-katanya, cara dia berdiri dan gerakan badan, tangan dan riak muka, tak akan lupakan dalam saat itu. Walau hanya untuk seketika, tapi aku rasa berpuluh masa terhenti, membiarkan memori itu kekal lama untuk di simpan dalam almari minda yang dikunci kukuh - takkan hilang.

             Dia kekal di sana. Memandang penuh harapan. Untuk berpisah.  

          Aku tahu dia sedar reaksi muka. Riak wajah aku yang kelam. Aku pasti dia tahu perasaan aku ketika itu. Luruh jiwa untuk mendengar kata-katanya selepas ini. Sebak. Aku tak mampu lagi. 

             "Saya nak pergi ke tandas pun tak boleh ke? Takkan itu pun nak buat drama..." itulah kata-kata yang perit untuk aku dengar. Perpisahan inilah yang tak boleh aku tanggung. Walau hanya untuk seketika. 

               Oh! Kejamnya dunia!

 . 

Flush!

Dia dah kembali!

1 ulasan:

  1. si seakan tongkol kayu terapung dalam jamban akibat tak flush telah kembali?

    BalasPadam