Rabu, 9 Mac 2011

Apabila Hijau itu Cantik Sangat!

Hijau bertanya kepada Hitam, apa ada dengan kehidupan?

Lalu Hitam pun jawab, aku cuma tahu kegelapan. Tetapi semua kehidupan perlukan aku untuk sembunyi dan mencipta sesuatu dari aku. Aku diperlukan. 

Hijau tanya kepada Merah.

Merah pun jawab dengan tangisan, aku cuma membawa sengsara kepada kehidupan. Aku mewakili darah dari mereka. Aku membawa amarah. Lihat saja warna bendera mereka yang dahagakan darah. Semuanya diwakili oleh aku!

Hijau tidak sukakan kedukaan. Lantas dia terus bertanya kepada Biru. 

Jika kau lihat, akulah kehidupan. Aku menyamankan. Aku menenangkan. Aku membawa bayu kepada kehidupan. Yang lain tidak membawa apa-apa selain kemusnahan dan kerosakan. Aku sayangkan aku. Aku sayangkan Biru. 

Hijau berkata, jika kau sayangkan Biru, siapa Biru? Jika kau adalah kehidupan, siapalah aku? Bukankah aku juga kehidupan? Aku juga menenangkan. Aku sendiri mewakili kehidupan. Jika Biru tanpa Hijau, dimanakah harmoninya? Kau perlukan aku!

Siapa kata aku perlukan kau? Lihat saja aku. Aku mewakili hampir keseluruhan dunia ini. Aku juga dinamakan sempena dunia ini!

Lalu, Hijau berasa terkesan. Dia berlalu meninggalkan kehidupan. 

Apa yang akan terjadi?


1 ulasan: